دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
محمد مخبر

حوزه/ سرپرست ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور شهیدمان نقش موثری در ارتقای تعاملات منطقه‌ای ایران با کشورهای همسایه و منطقه داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، محمد مخبر، پس از بازگشت از بیست و چهارمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در تشریح نتایج و دستاوردهای سفر خود به قزاقستان با توجه به اینکه این اولین حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو رسمی در نشست سران این سازمان بود، تصریح کرد: عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، یادگار شهید رئیسی عزیز است.

مخبر اظهار داشت: در این نشست، سران کشورها چه در سخنرانی‌ها خود و چه در دیدارهایی که داشتیم و چه در فرصت‌هایی که برای گفتگو پیش می‌آمد، از ایشان به نیکی یاد می‌کردند و معتقد بودند که رئیس جمهور شهیدمان نقش موثری در ارتقای تعاملات منطقه‌ای ایران با کشورهای همسایه و منطقه داشت.

سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با توجه به برگزاری نشست اصلی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، گفت: در این نشست، پیشنهادهای مختلفی مطرح کردیم؛ از جمله درباره تأسیس بانک، ارز مشترک و حذف دلار و همچنین بر ضرورت توجه سران کشورهای عضو به فجایعی که در غزه و رفح در حال وقوع است و دخالت برای توقف این جنایات و امدادرسانی به مردم این منطقه نیز تاکید کردیم.
مخبر با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و تعامل با دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای، تصریح کرد: در نشست شانگهای پلاس نیز مباحث بسیاری درباره امنیت، تعاملات بین‌المللی، مبارزه با یکجانبه‌گرایی و نیز ظرفیت‌های کشورهای عضو برای همکاری‌های اقتصادی، مطرح شد.
سرپرست ریاست جمهوری، همچنین با توجه به دیدارهای خود با رؤسای جمهور روسیه و چین، گفت: در دیدار با رئیس جمهور روسیه به‌طور مفصل درباره همه مسائل دو جانبه گفتگو کردیم و تصمیمات خوبی درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف برای همکاری، از جمله در حوزه انتقال گاز، همکاری‌های صنعتی و کشاورزی، اتخاذ و مقرر شد این موضوعات با جدیت بیشتر دنبال شود.
مخبر تصریح کرد: در دیدار با رئیس جمهور چین نیز مسائل دو جانبه مرور و مقرر شد همکاری‌های فعلی و همکاری‌هایی که با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان انجام آن‌ها هست، از طرف سران دو کشور به‌طور جدی دنبال شود.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha